top of page

נטע עמר שיף

אוניברסיטת בן גוריון

עו"ד ודוקטורנטית

דוקטורנטית במחלקה לגיאוגרפיה ופיתוח סביבתי באוניברסיטת בן גוריון, בעל תואר שני ב- International Legal Studies מהאוניברסיטה האמריקאית בוושינגטון DC ותואר ראשון במשפטים מהפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית.

עורכת דין לזכויות אדם המתמחה בתכנון ובניה והעברה בכפיה של ישובים לא מוכרים בגדה המערבית ובנגב. נושא המחקר בהנחיית פרופ' אורן יפתחאל ופרופ' סנדי (אלכסנדר) קידר הינו הגיאוגרפיה-המשפטית של האיסור הבינלאומי על העברה בכפיה – המקרה של הבדואים בנגב ובגדה המערבית. תחומי המחקר: גיאוגרפיה-משפטית, תכנון וזכויות אדם, גישות ביקורתיות לדין הבינלאומי וזכויות אדם

גיאוגרפיה-משפטית של העברה בכפיה של הבדואים בגדה ובנגב.

המחקר עוסק בגיאוגרפיה-משפטית של העברה בכפיה של הבדואים בנגב ובגדה המערבית תחת השלטן הישראלי. מטרתו לבחון את הגיון זכויות האדם של הקולוניאליזם המיישב על ידי איתור ההנחות המרחביות בשיח הזכויות הבינלאומי ביחס לזהות והמקום הילידי ופעולת ההעברה עצמה. השוואת הנחות אלו למציאות הגיאוגרפית-היסטורית ומשפטית בארבעה ישובים בדואים לא מוכרים מאפשרת ניתוח חוצה גבולות גיאו-פוליטיים ומסגרות משפטיות של המשטר הקולוניאלי הילידי ומאפייניו.

ממצאי המחקר ביחס ל"מקום" הילידי מסבירים את תופעת העקירות הילידית כפער בין הדמיון המרחבי הבינלאומי המנגיד את המרחב האורבני עם המציאות הילידית, וכתוצאה של מדרג הגנה ועקירות בין קהילות בדואיות. מדרג זה מחזק את הדמיון הקולוניאלי בהגנה המשפטית, מאפיר את שיח זכויות האדם, ומתחזק את היחסים הקולוניאליים לאור תהליך הפנמה של ההנחות המרחביות. מסקנת המחקר היא שההגנה הבינלאומית מבנה את העקירות הילידית כתופעה מתמשכת במרחב העירוני, ומאפשרת את השימוש המניפולטיבי של החברה המיישבת בשיח זכויות האדם. המחקר מציע הבניה מחודשת של הגיון זכויות האדם בחברה המיישבת לצמצום ההטיות בתוך ההגנה הבינלאומית ולצמצום פערים למול המרחב המקומי. (מתוך כנס בפרוייקט דחיקה, יולי 2021)

נטע עמר שיף

052-8945228‬

bottom of page